14 May 2010

lemah-sinis-ungkit



pnah seseorg bertanya kpdku, "apa tiga perkara yg kamu xmahu pd lelaki". soalan yg sush bagiku *haha pape soalan oun aku blh rsa susah, apa daa*. tp aku xjwb. amik masa utk bfikir, itulah aku. jadi biar saja aku jwab di sini. byk yg blh kite listkn apa yg kite xmau pd lelaki, terutamanya laki kite. ahaks. tapi dlm byk2 tu, aku kire ini yg aku label 'most unwanted' lah:


lemah! tak berusaha! aku benci laki yang lemah hanya mengikut kata org lain sdgkn khendak hatinya bukan itu. laki yang lemah tak berusaha waima sedikitpun demi mempertahankan haknya. orang begini adalah org yg xberpendirian apatah lagi mahu teguh dan tegas. pelik memikirkannya!


sinis! x hiraukan perasaan orang lain! apa kau ingat kau seorang sahaja yang ada hati dan perasaan? kata-kata laki jenis ini spt keris yang nampak tumpul tapi berbisa menyengat hati orang lain. bisa yg tidak kena pd tempatnya, bisa yang tidak ada sebab munasabahnya dan bisa yang kasar gurauannya. jengkel memikirkannya!


ungkit! x ikhlas! laki mcm ni memperlihatkan kejujuran dan ketelusan dirinya dalam sesuatu perkara. buat apa mengungkit dan membangkit? barang yg lepas xperlu diperkata kembali. bikin pijar lagi memedihkan hati sang pendengar sahaja. bukankah apa yg bakal terjadi lebih penting? sebal memikirkannya!


tiga perkara ini bukanlh bmakna laki xblh ada lgsg. apa yg aku ingin ketengahkan berfikir sbg laki yg memimpin. berpada2 agar kekal sejahtera. just imagine what will happen if these things happen in the marriage life. mcmne nk bela keluarga andai pendirian tidak teguh? mcmne nk harmoni andai kata2 nista yang dihulurkan? mcmne nk berdamai asal ada saje perkara yg bbangkit?

tmbhn pula, kaum wanita mmg mempunyai 3 perkara ini cuma lebih dan kurangnya saja yg mbezakan. andai kedua laki dan wanita turut tinggi dlm 3 perkara ini, sampai bila hndak bersatu dan bahagia? lagi2 peranan lelaki yg lebih penting kerana mereka brtindak sbg pnentu dlm kbykan pkara. iye, mgkn juga kena padan dgn situasi yg sdg blangsung. apa yg penting? tepuk dada tanya iman.


psst..psst: ini hanyalh pndapat aku. kalian pula?

No comments:

Post a Comment