17 May 2010

cat lover 5



hwargh!! naomeh sakit. aku dan ibu sgt bimbg bila naomeh tidak spt biasa. dia tak lincah, aktif atau comel spt biasa. badannya panas. terkedang lemah sahaja di kerusi. *kucing mmg xkn tnjukkn dy sakit klu dy sakit*. aku pun cuba cari di internet klu2 ada mklumat tntg dmam kucg. maklumlh ini pgalaman ptama aku *sblm ni mana ada bela kucg*. ibu dgn ayah mmg biasa dgn kucg krana di kampung dulu byk kucg yg dibela atok *cuma bile dh kawen xbela lagi*.
berbalik pd cite kucg sakit, ada satu site ni aku jumpa pasal kucg dmam *lebih kpd soalan dan jwpn*. nk tau?? kucg jugak blh dijangkiti virus sampai ada satu ketika tu, kucg blh mati stlh dua hari dmam dan xmkn. perasaanku waktu itu, terkejut giler. xpnah aku tau yg dmam kucg blh mbawa maut dan bjangkit. nk xnk mmg kna bw peg jumpe vet. sgt malg bgku kerana bru perasan yg esok hari ahad. makanya, mmg tggl hrpnlh utk bw naomeh peg klinik haiwan.
apa yg blh aku lakukn hanyalh bdoa agr naomeh tidak djgkiti virus dan kembali sihat spt biasa. aku ada mndgr yg klu kucg sakit, bg mkn rumput. *ntah btol ke tidak*. aku xcuba plak. yg nting jgn bg kucg mkn pnadol, krana mreka xkn pnah sama dgn manusia. aku agk kesal krn tidak peka sewaktu ayah mengatakan yg naomeh spt diserang beguk kerana tdpt benjolan besar di antara leher dan mulutnya.
apa yg kami blh usahakn adalah, mletakkan minyak gmat di tempat benjolan. esoknya pulak, beli air kelapa dan suapkn naomeh spy suhuny yg pnas kmbali stabil *agk bhasil tp kna bterusan*. syukur dy beransur aktif. namun ada juga kalanya dia terdampar lemah.


psst..psst: aku rasa nak xnak kna bw pergi jumpa vet lh.. oh naomeh

No comments:

Post a Comment