14 June 2010

cat lover 8



oh no! kaki comeh tercedera dan aku sgt2 kasihan dengannya. berjalan terhincut2 ke mana2. nasib baik ada kaki lagi tiga utk dia. aku pun tak tahu mcmne kaki dia blh tercedera. ada yg kata kna pijak, jatuh, kna baling, kna langgar n mcm2 lagilh. sungguh aku kasihan!
bercakap pasal kaki yg cedera ni mengingatkan aku kmbali pd bbrp tahun yg lepas sblum sume kucing2 ni ada dlm hidup kami sekeluarga. satu hari tu, aku ikut ayahku mengambil ibu pulang dr tmpt keje. sdg mnunggu, aku terlihat satu panorama yg sgt menyedihkan. seekor anak kucing sebesar hitam dan naomeh sedang merangkak dengan mggunakan dua kaki hadapannya sahaja! membawa berat badan di bhgn ke blkg ke hulu-hilir brgitu bukn pkara yg mudah. malah sgt kasihan!
di fikiran aku tentu sudah tiada hrpn utk anak kucing itu terus hidup lama. melihatnya terkial-kial membawa dua kaki yg lumpuh hanya utk mndpt tempat teduhan di bwh kereta membuatkn aku sedar betapa gigihnya dia utk buat apa sahaja sementara masih hidup. sungguh sadis apa yang kulihat ketika itu. namun tiada daya pula aku membantu. bgaimana ia mahu mncri mknan utk dirinya? bermain2 spt ank kucing lain? aku rasa nak nangis!
apapun, apa yang aku lihat itu xmungkin akan terpadam sampai bila2. pernah suatu ketika dahulu aku berniat untuk membuka satu tempat utk kucing2 yg terbiar. entahlah mungkin hanya tinggal niat kerana tentulah tiada dayaku tanpa ada yg membantu. last but not least, semoga comeh cepat sembuh. i pray for you.


psst..psst: ahh.. emosional lagi..

No comments:

Post a Comment